Afvallen met hardlopen

Afvallen met hardlopenWie wil afvallen moet bewegen. Hardlopen is een goede en laagdrempelige manier om deze beweging in te vullen. Dat er veel mensen zijn die hardlopen om kilo’s te verliezen blijkt wel uit de volgende cijfers. Maar liefst 54% van de hardlopende Europeanen doet dit om af te vallen. Britten hopen met deze sport 4,7 kg af te vallen en Nederlanders zelfs 9,5 kg.

Sport en dus ook hardlopen is goed voor je uithoudingsvermogen, hart- en bloedvaten en voor je volledige gezondheid. Om af te kunnen vallen met hardlopen is het van belang dat je een goede balans vindt. Spijtig genoeg doet een groot aantal mensen dat wil afvallen met hardlopen sommige dingen verkeerd, waardoor er geen resultaat te zien is. Vervolgens raken zij gedemotiveerd en verliezen hun vertrouwen in het hardlopen om af te vallen.

Hartslag & vetverbranding

Hartslagmeter

Hartslagmeter

Bij afvallen met hardlopen speelt de hartslag een belangrijke rol. De hartslag dient binnen een bepaalde zone te blijven voor de maximale vetverbranding. Met andere woorden, hardlopen is gebaseerd op cardiotraining. Bij een hogere hartslag verbetert de conditie en verbranden koolhydraten sneller, je zult dus minder vet verbranden.

De ideale hartslag voor vetverbranding ligt tussen 45 tot 50 slagen onder je maximum. De maximale hartslag is afhankelijk van de leeftijd, maar kan ongeveer worden vastgelegd op 220 minus de leeftijd.  Met het correcte tempo zal je vet verbranden in plaats van suikers en koolhydraten. Ook kan je langer doorgaan en zal je uiteindelijk meer vet verbrand hebben. Met een hartslagmeter kun je deze optimale hartslag precies bepalen en in de gaten houden.

Regelmaat is resultaat

Om het beste afvalresultaat te boeken is het van groot belang regelmatig hard te lopen. Daarnaast heeft het lichaam echter behoefte aan hersteldagen. Wel is het belangrijk om het hardlopen rustig op te bouwen.  Beginnen met 2 tot 3 keer per week 20 minuten afwisselend hard te lopen en te wandelen is aan te raden. Dit kan je dan rustig beginnen opbouwen tot 3 tot 4 keer per week iets langer lopen. Als je merkt dat je het niet volhoudt, blijf dan iets langer op hetzelfde niveau hardlopen.

Voor je begint

Voordat je van start gaat met hardlopen is het goed als je voor jezelf vaststelt hoeveel je wilt afvallen. Ook moet je beslissen hoe lang je erover wilt doen en je daaraan vasthouden. Stel je doel niet te hoog vast, maar denk in kleinere stappen. Een halve kilo afvallen per week is een mooi streefdoel. Ook mag je jezelf niet teveel strenge regels opleggen, want dat houd je niet vol. Leer jezelf een blijvende andere leefstijl aan! Om het vol te houden en goed te leren hardlopen is het aan te raden om je aan te sluiten bij één van de hardloop cursussen die bij jou in de buurt van start gaan. Samen hardlopen motiveert je zodanig dat je het hoe dan ook volhoudt.

Kijk bijvoorbeeld eens bij:

Hardlopen Amsterdam
Peter Witteman Loopclinics (Utrecht)
Loopgroep Leeuwarden
Loopgroep Maaspoort (Den Bosch)

 

Lekker verder lezen