In Goeden doen: Gezond, Fit & Vrolijk

Wat de plek van je puistjes je over je gezondheid vertelt

Wat de plek van je puistjes je over je gezondheid vertelt

Plek van puistjesVeel mensen hebben ooit last gehad van puistjes. Als je ze nu nog hebt en ze zitten vaak op dezelfde plek, kan het zijn dat dit te maken heeft met je gezondheid of levensstijl. Hieronder lees je wat de oorzaak kan zijn voor jouw puistjes.

  • Puistjes op je voorhoofd. Als je puistjes hebt op je voorhoofd, kun je problemen hebben met je verteringsstelsel, of het komt door stress, onregelmatig slapen of slecht eten.
  • Puistjes bij je wenkbrauwen. Puistjes bij de wenkbrauwen kunnen ontstaan door een slechte bloedsomloop, problemen met je galblaas, te veel vet, te veel bewerkt eten of alcohol.
  • Acne op je neus. Acne op je neus heeft mogelijk een verkeerd voedingspatroon, darmproblemen (verstopping en een opgeblazen gevoel), of een slechte bloedsomloop als oorzaak.
  • Acne op je wangen. Acne op de wangen houdt verband met problemen aan je longen of lever, te grote hoeveelheden voedsel per keer eten, stress, maagproblemen of vuil dat op de wangen komt.
  • Puistjes rondom je lippen. Puistjes rondom de lippen kan een gevolg zijn van darmproblemen en te veel pittig of gefrituurd eten.
  • Puistjes op je oren. Als je puistjes hebt op je oren kun je nierproblemen hebben doordat onvoldoende water en voedingsstoffen naar de nieren gaan.
  • Puistjes op je kin. Puistjes op je kin kunnen te maken hebben met vuil van je handen dat door aanraking op je kin komt, maar ook met hormonen.

Verandering in het hormoonstelsel
Als er veranderingen zijn in je hormoonstelsel, bijvoorbeeld in de puberteit of tijdelijke veranderingen tijdens zwangerschap en menstruatie, zijn je hormonen niet in balans. Dit kan ervoor zorgen dat je huid vetter wordt. Daardoor gaan poriën verstoppen en krijg je kleine ontstekingen (puistjes). Aan hormoonveranderingen kun je helaas niets doen, maar er zijn wel veel andere dingen die je kan doen om puistjes te voorkomen. Zo is voldoende slaap, veel water drinken, gezond eten met weinig toegevoegde suikers en zout, vitaminen, vezels en weinig cafeïne belangrijk. Ook kun je je huid regelmatig goed reinigen met de hiervoor bestemde middelen en eventueel masseren.