In Goeden doen: Gezond, Fit & Vrolijk

Hartslaghorloge

Hartslaghorloge

We zijn massaal op zoek naar manieren waarop we ons leven gezond(er) kunnen invullen. We sleuren onszelf naar de sportschool, zoeken naar het juiste voedingspatroon voor ons lichaam en volgen online de ene na de andere coach op het gebied van een gezonde leefstijl. Een goede indicator om te ontdekken hoe gezond je eigenlijk bent is je hartslag. Dit orgaan verklapt ons of er vooruitgang zit in onze conditie, of we misschien tegen een griepje aanhikken of dat onze hartslag permanent te hoog of laag is. Kortom je hartslag kan je veel over jezelf vertellen.

Geen wonder dus dat steeds meer mensen kiezen voor de aanschaf van een hartslaghorloge. Op die manier kan je op alle momenten van de dag – tijdens het sporten, in rust en op ieder ander gewenst ogenblik – ontdekken wat jouw hartslag is. In dit artikel lees je waarom een hartslaghorloge voor thuis een gezonde investering is. Daarnaast ontdek je wat voor soorten hartslaghorloges er te krijgen zijn en welk hartslaghorloge het beste bij jouw wensen past.

Heb jij enig idee hoe veel slagen jouw hart op dit moment per minuut maakt? Denk je aan meer dan tachtig slagen of juist minder? Een gezond hart van een volwassenen klopt gemiddeld tussen de zestig en tachtig slagen per minuut in rust. Dus dat betekent dat je hart tijdens het lezen van dit artikel je hart ongeveer elke seconden één keer het bloed door je lichaam pompt. Bij fanatieke sporters ligt dit echter anders; hun hartslag in rust ligt lager dan gemiddeld. Dit komt doordat hun hart “groter” en “efficiënter” wordt. Het hart hoeft daardoor minder vaak te bewegen om het bloed door jouw lichaam te verplaatsen. Dat betekent dat hun hartslag soms maar vijftig slagen per minuut is, iets wat voor de gemiddelde Nederlander gelijk staat aan de hartslag tijdens het slapen. Je hartslag is niet een onveranderlijk iets. Zo kan intensief gaan sporten invloed hebben op het aantal slagen dat je hart per minuut maakt, maar ook je leeftijd beïnvloedt wat je hart doet. Zo neemt je maximale hartslag af naarmate je ouder wordt. Grofweg kun je zeggen dat je om je maximale hartslag te berekenen 220 minus je leeftijd moet oen. Dit is dan het maximale slagen per minuut. In het geval dat je 25 bent, betekent dit dus dat je maximale hartslag 195 is.

hartslaghorlogeHartslag & gezondheid

Je hartslag geeft veel informatie over je gezondheid. Zo kan een verhoogde polshartslag aan de ene kant betekenen dat je grieperig begint te worden of aan de andere kant juist duiden op het feit dat je een lekker training in de sportschool aan het uitvoeren bent. Daarnaast kan een hoge hartslag een risico zijn voor mensen die last hebben van hartfalen. Om die reden kan het verstandig zijn om je hartslag in de gaten te houden, omdat je op die manier iets ontdekt over de intensiteit van je trainingen, je algehele conditie en je gezondheid. Je kunt natuurlijk naar de dokter gaan om je hartslag te laten meten, maar je huisarts gaat niet met je mee naar de sportschool. Daarbij kan het soms ook prettig zijn om thuis je hartslag te meten, omdat je door het regelmatig uitvoeren van thuismetingen een beeld van je hartslag gedurende een langere periode ontstaat. Dat is in veel gevallen een betrouwbaarder beeld dan die ene meting bij de dokter als je net wat zenuwachtig bent en dus een verhoogde hartslag hebt.

Nu kun je thuis je hartslag meten door één minuut lang met twee vingers aan je pols je slagaderkloppingen te tellen. Het nadeel van deze methode is echter dat hij niet erg praktisch is – sommige mensen vinden het moeilijk daadwerkelijk hun slagaderklopping te voelen – en dat hij daardoor ook erg gevoelig is voor een foutje op zijn tijd. Daarbij kun je deze methode niet gebruiken tijdens het sporten, tenzij je het sporten onderbreekt om een dergelijke meting te doen. Als je gebruik maakt van een hartslaghorloge kun je door sporten en je hartslag meten op hetzelfde moment. Daarom kiezen mensen er vaak voor om hun thuismetingen uit te voeren met een hartslaghorloge. Dat levert nog een aantal andere voordelen ten opzichte van de “vinger-aan-de-pols-meting” op. Zo hebben veel hartslaghorloges een intern geheugen waardoor je je makkelijk een nieuwe meting met een eerdere meting kan vergelijken. Dat betekent dat je de ontwikkeling van je conditie kan bijhouden of juist je verhoogde hartslag op verschillende momenten van de dag gedurende een langere periode. Daarnaast zijn hartslaghorloges vandaag de dag net zo betrouwbaar als een elektrocardiogram (ECG). Dit is het hartfilmpje wat gemaakt wordt in ziekenhuizen.

Soorten hartslaghorloges

Grofweg zijn er twee soorten hartslaghorloges; de hartslaghorloges met borstband en de hartslaghorloges met polsmeter. Welk type hartslaghorloge bij jou past is afhankelijk van je wensen. Het verschil tussen de twee zit hem in eerste instantie in het feit dat een hartslaghorloge met borstband uit twee delen bestaat – te weten de borstband (zender) en het horloge zelf (ontvanger) – en een hartslaghorloge met polsmeter uit één deel bestaat. In dat geval is het hartslaghorloge zowel zender als ontvanger. Dat betekent dat je bij een hartslaghorloge met polsmeter net iets minder handelingen hoeft te verrichten voor gebruik. Daarnaast kiezen veel mensen voor een hartslaghorloge met polsmeter omdat ze het niet prettig vinden om een band rondom hun borst te dragen tijdens het sporten. Echter is het aanbod van hartslaghorloges met band ongeveer drie keer zo groot als degene zonder band. Meer informatie over het verschil tussen een hartslaghorloge zonder band en hartslaghorloges met band vind je in het artikel “Hartslagmeter zonder band of met?”.

Mocht je het resultaat van de metingen met je hartslaghorloge zorgwekkend vinden, bijvoorbeeld doordat je consequent een hoge of lage hartslag meet, dan is dit altijd reden om contact op te nemen met een arts. Je kunt ter ondersteuning van een dergelijk gesprek de resultaten van je metingen met je hartslaghorloge meenemen om de specifieke bijzonderheden te bespreken. Hierbij kan het voor de arts zinvol zijn om te weten op welk moment van de dag je een specifieke meting met je hartslaghorloge hebt gedaan – aangezien je hartslag gedurende de dag verschilt – en wat je deed op het moment van de meting. Denk hierbij aan de vraag: was ik in rust of deed ik iets anders?

Wat heeft jouw voorkeur?