Als de bladeren gaan vallen en de klok naar wintertijd springt, ontwaken de zorgverzekeraars. En dan is er geen ontkomen meer aan. TV, online, radio en billboards worden overspoeld door al die aanbieders die willen dat je hun naam kent als je in december je zorgverzekering kiest.
Ligt de focus om de zorgconsument dan alleen in reclame? Gelukkig niet. Er zijn verschillende andere onderwerpen die vele malen belangrijker zijn dan de uitstraling van de verzekeraar. We zetten er drie op een rij.
De Dekking
De basisverzekering bied je (zeker als je jong bent) een prima dekking. Deze is landelijk bepaald: je kunt altijd rekenen op goede basiszorg. Verschil in dekking is er wel op het terrein van vrije zorgkeuze. Mag je naar ieder ziekenhuis? Of loop je het risico voor een dichte deur te belanden? Extra dekkingen zijn mogelijk voor onder andere fysiotherapie en tandartskosten. Bedenk goed wat je nodig het. Teveel verzekeren is zonde van je geld. Maar te weinig verzekeren kan ook heel prijzig blijken te zijnā€¦
Zorgkosten
Wanneer het over zorgkosten gaat, dan wil de discussie hierover nog wel eens verkrampen. Dat kosten stijgen is niet zo vreemd. Voor ziektes die vroeger niet behandelbaar waren bestaan nu oplossingen. En naarmate mensen ouder worden (en dat worden heel veel mensen in Nederland) komen kwalen vaker voor. Meer behandelingen x hoge kosten per behandeling = stijging van de zorgkosten. Zo simpel is het.
Verzekeraars doen hun best grip te krijgen op de kosten. Soms gaat met scherpe onderhandelingen ten koste van de zorgverleners (daar zijn we persoonlijk geen voorstander van). Maar heel vaak ook wordt gesneden in eigen vlees. Het aantal medewerkers bij zorgverzekeraars krimpt. Onder andere door de komst van efficiƫntere customer service diensten. Hoe ver is jou verzekeraar hiermee?
Service
Op dit terrein doen verzekeraars (met wisselend succes) ook hun best. Nog niet zo lang gelden stonden zorgverzekeraars hoog in de klachtenlijsten over slechte bereikbaarheid en povere klantenservice. Die tijd is veranderd. Online klantdomeinen geven inzicht in je polis. Zorgkosten worden vaak volautomatisch gedeclareerd, zonder dat je er zelf werk aan hebt. Er is veel verbeterd.
Maar toch: er kan nog zoveel meer. Klantenservice neemt een vlucht door de komst van bots en geavanceerde klantdashboards. De zorgverzekeraar die erin slaagt om een dalend kostenniveau te combineren met betere service kan wel eens de beste keuze zijn voor de komende jaren.
Denk daar nog eens aan als je de gelikte commercials vol BNā€™ers over je scherm ziet scheren.
Dossiers
Leestips
Hartslag & sport
Bij welke hartslag sport je optimaal?