In Goeden doen: Gezond, Fit & Vrolijk

Verantwoord snoepen met Sinterklaas

Verantwoord snoepen met Sinterklaas

“Pakjesavond komt alweer dichtbij,snoepgoed
Een avond vol heerlijke snoeperij.
Chocoladeletters, pepernoten, banketstaven en ga zo maar door,
Voor ieder wat wils, van kapper tot stukadoor.”

Iedereen geniet ontzettend van snoepgoed, maar het is alleen niet de meest verantwoorde snack die er bestaat. De decembermaanden zijn nu eenmaal niet de meest gezonde tijd van het jaar, maar door op een paar kleine zaken te letten kunnen we de schade en kilo’s zoveel mogelijk beperken.

Begin niet te vroeg

Officieel komt sinterklaas in het tweede weekend van november in Nederland. De supermarkten nemen het hier echter minder nauw mee. De eerste pepernoten liggen tegenwoordig al vanaf september in de schappen. Kun je de verleiding weerstaan? Om de Sinterklaastijd zo gezond mogelijk door te komen is het namelijk verstandig om niet zodra het snoepgoed in de schappen ligt je slag te slaan. Het is beter om te wachten tot Sinterklaas en zwarte Piet  weer in het land zijn voor je je vergrijpt aan al dat lekkers.

20+ Kaas in ruil voor een chocoladeletter

Een van de redenen waarom het snoepgoed niet zo gezond is heeft te maken met het feit dat het een grote hoeveelheid verzadigde vetten bevat. Verzadigde vetten zijn niet zo goed voor onze gezondheid. Ze verhogen het risico op hart- en vaatziekten, doordat het een negatief effect heeft op ons cholesterol. Het is niet zo dat alleen in snoepgoed veel verzadigd vet zit, ook in bijvoorbeeld volvette 48+ kaas en in vlees vind je dit terug. Probeer daarom in deze tijden wat vaker te kiezen voor 20+ kaas en een vegetarisch alternatief.

Behoud je basis

Ook als je een avondje uitgaat en alcohol nuttigt is het van belang dat je een goede bodem legt. Datzelfde geldt voor een avond (of een week) snoepen. Zorg ervoor dat je je maaltijden niet vervangt door snoepgoed, maar blijf vasthouden aan drie goede maaltijden per dag. Zo behoudt je lichaam je natuurlijke ritme en blijft de verbrandingsmotor actief. Heb je jezelf toch niet in kunnen houden? Zorg dan dat je weer een balansmoment kiest door een lichtere maaltijd te nuttigen.

Banketstaaf en gevuld speculaas

Niet alle lekkernijen zijn even slecht voor onze gezondheid. Het een bevat meer verzadigd vet en meer calorieën dan de ander. Een echte pepernoot is aanzienlijk gezonder dan een kruidnootje, laat staan de chocoladekruidnoot variant. Gevuld speculaas en een banketstaaf zijn helaas niet de meest gezonde lekkernijen, maar een stukje taaitaai is een stuk beter voor je. Een schuimpje kan er prima mee door, maar let op de chocoladeletters, deze zijn een stuk minder gezond. Snoep verantwoord en kies wat vaker voor een ouderwetse pepernoot.

Van zelf gemaakt, krijg je nooit genoeg

Een goede mogelijkheid om meer grip te hebben op wat je exact binnen krijgt is door dingen zelf te maken. We worden continue voorgelicht over toevoegingen in ons eten, zoals; E-nummers, smaakmakers, zout en suiker. Door zelf pepernoten te bakken of een gezonde snack als partjes mandarijn te serveren, krijg je weer grip op wat er binnen komt. Als je zelf ziet hoeveel suiker je in een pepernoot stopt weerhoudt het je wellicht om er veel te veel te eten. Bovendien heb je zelf in de hand hoeveel zout, suiker en smaakstoffen je in al dat lekkers stopt.

Denk om je tanden

Snoep is een van de oorzaken waardoor we gaatjes krijgen. De suikers in het snoepgoed vormen tandplak. Tandplak is op zijn beurt een broedplaats voor bacteriën en die zetten zich om tot zuren die onze tandglazuurlaag aantasten. Hierna vormt zich een gaatje. Goed tandenpoetsen, met enige regelmaat naar de tandarts en niet te vaak eten op een dag kunnen ervoor zorgen dat je geen gaatjes krijgt. Als je zeven keer per dag eet, drie vaste maaltijden en vier snackmomenten tussendoor, hebben je tanden genoeg tijd om te herstellen en het tandglazuur te beschermen.

Drie goede maaltijden en vier keer op een dag heerlijk genieten van al dat lekkers. Snoep dus gerust maar snoep verantwoord!

[arpplist]