Van superfood naar gewoon gezond

2014 Stond in het teken van superfoods. Gojibessen, chiazaad en quinoa goji-324932_1280zijn daar voorbeelden van. Deze trend lijkt alleen alweer voorbij. Tegenwoordig kan je deze producten bijna overal wel krijgen en is de hype er vanaf. Tijd voor iets nieuws. Dus wat wordt de trend van 2015?

Doe maar gewoon

Doe maar gewoon, dan doen we al gek genoeg. We blijven bezig met gezond eten, maar stappen van de superfoods af. Nederland gaat terug naar “gewoon” gezond eten. Geen eten uit pakjes vol met e-nummers en andere bewerkingen dat drie jaar houdbaar is, maar onbewerkt eten met een hoge voedingswaarde. Eerlijk eten, van de lokale boer of ondernemer met een pure smaak. Van gojibes uit Peru naar Elstar appel uit de Betuwe.

We blijven Nederlanders

De prijzen van superfoods zijn het afgelopen jaar gestegen en gedaald. Tegenwoordig zijn superfoods niet meer alleen verkrijgbaar in speciale winkels, maar ook in bijvoorbeeld de supermarkt, de Hema en Xenos. Superfoods zijn ‘normaler’ geworden en daarmee misschien ook minder interessant en uniek. Prijs wordt dan weer sneller een bepalende factor. Als je voor het schap staat met producten als rijst, zie je dat een pak Quinoa van Lassie
€ 3,45 kost voor een pakje van 275 gram terwijl een pak Meergranenrijst van Lassie waar 325 gram in zit maar € 1,46 kost. Doordat het toegankelijker is geworden, is de wil om iets meer te betalen afgenomen. We blijven Nederlanders en kiezen dan toch voor de lagere prijs én gezond.

Glycemische index

In 2014 was de term waar hat allemaal om draaide superfoods. 2015 gaat draaien om de term glycemische index. Glycemische wat? zul je denken. noodles-516635_1280De glycemische index geeft de snelheid aan waarmee je bloedsuikerspiegel stijgt als je koolhydraten hebt gegeten. Er zijn langzame en snelle koolhydraten. Langzame koolhydraten zitten in producten als zilvervliesrijst, groenten en fruit. Deze producten geven langzaam de koolhydraten vrij waardoor de bloedsuikerspiegel niet schommelt. Producten als wit brood, aardappelen en suikerrijke producten zijn snelle koolhydraten en zorgen voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Gezond eten is en blijft belangrijk. Meer oog voor herkomst van de producten, maar ook voor de voedingswaarde van de producten. Van superfood naar gewoon gezond.

Wat vind jij belangrijk als het draait om gezonde voeding?

[bol_product_links block_id=”bol_54aa884c6c1de_selected-products” products=”1001004011850514,9200000011366424,9200000016778638″ name=”Kookboeken” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”740″ cols=”3″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Lekker verder lezen