De apotheker: smeerolie tussen arts en patiënt

Home » uitgelicht » De apotheker: smeerolie tussen arts en patiënt

Apotheek de Waal Honderden medicijnen helpen dagelijks duizenden patiënten bij uiteenlopende medische klachten. Voor veel mensen zijn medicijnen dan ook onmisbaar voor hun gezondheid. De laatste tijd is deze tak van zorg wegens bezuinigingen steeds vaker in het nieuws. Moeten wij ons zorgen maken over de betrouwbaarheid van medicijnen of over de kwaliteit van de zorgverlening? Wij vonden het tijd om naar de visie van een apotheker te vragen op de rol van de apotheker en enkele actuele zorgvraagstukken. Lees ons interview met apotheker Almar Nijholt.

“Waar vroeger de apotheker met zijn team als pillendraaiers en doosjesschuivers bekend stonden, is de tijd erg veranderd. Vandaag de dag doen wij veel meer dan het maken en distribueren van geneesmiddelen. Wij zien ons meer als zorgbemiddelaars. Wij zijn de smeerolie tussen arts en patiënt”. Aan het woord is Almar Nijholt, apotheker en eigenaar van Apotheek De Waal. Hij vervolgt: “Een apotheker is ook een vertrouwenspersoon geworden. Als een patiënt niet meer zeker is over de informatie die hij van de arts of ziekenhuis ontvangen heeft, proberen wij dat in duidelijke taal uit te leggen.”

Mooi en dankbaar beroep

Mensen helpen, daar gaat het om in de visie van Almar en zijn personeel. “Het lijkt simpel: de patiënt komt binnen, geeft het recept af en tevreden verlaat hij de apotheek. Maar van het moment van binnenkomst tot het verlaten van de apotheek ligt er een scala aan werkzaamheden. Het voert te ver om al deze werkzaamheden te benoemen. Wij voeren onder meer de laatste controles uit voordat een patiënt met een geneesmiddel behandeld wordt . Daarom staan zorgvuldigheid en klantvriendelijkheid bij ons hoog in het vaandel. Het gaat tenslotte om de gezondheid van de patiënt en daar gaan we nooit lichtvaardig mee om”.

Patiëntendossier

“Sinds 2008 is het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) in het nieuws. De toenmalige minister van VWS vond dat dit er snel moest komen. Het lijkt mooi, de gedachte erachter”: ‘ Een landelijk EPD waarmee zorgverleners op een veilige manier informatie over hun patiënten uitwisselen, kan grote voordelen hebben. Nooit meer de vraag wat de voorgeschiedenis van een onbekende patiënt is, welke medicijnen hij slikt, of er allergieën zijn’.

“Het EPD is gesneuveld in de Eerste Kamer. De opvolger is het Landelijk Schakelpunt (LSP) . “Ik ben voorstander van het LSP” aldus Almar. “Het LSP zorgt voor een snelle en betrouwbare uitwisseling van medische gegevens. Wij moeten onze patiënten toestemming vragen om hun medicatiegegevens te delen tussen apotheek, huisarts en specialist. Ik ben ervan overtuigd dat dit op termijn mensenlevens spaart. Ik begrijp de privacygevoeligheid. Maar tegelijkertijd moeten we ons afvragen wat nu echt belangrijk is.”

ApotheekRol zorgverzekeraar

“De rol van de zorgverzekeraar baart mij regelmatig zorgen. Sinds 1 januari 2007 moeten wij het beleid van de zorgverzekeraars volgen bij de inkoop van medicijnen. De zorgverzekeraar kiest de goedkoopste leverancier of product. Wij zijn dan verplicht bij deze leverancier de medicijnen af te nemen. En werkwijze die lang niet iedereen snapt. Het gaat dan niet meer om de zorg, maar meer om de pecunia.”

Preferentiebeleid

“De zorgverzekeraars vergoeden alleen de goedkoopste leverancier. Dit beleid van de zorgverzekeraars heet het ‘preferentiebeleid’. De geneesmiddelen met dezelfde werkzame stof die door andere producenten op de markt brengen, vergoedt de zorgverzekeraar niet. Zowel de apotheek, de huisarts en de patiënt hebben hier geen stem in. Wat het extra ingewikkeld maakt is dat iedere zorgverzekeraar weer zijn eigen preferentiebeleid heeft en dus met andere leveranciers in zee gaat. Soms wisselt dit een aantal keer per jaar”.

Ander doosje

“Dit betekent voor de patiënt een grote kans dat hij regelmatig een ander doosje voorgeschoteld krijgt waarin het zelfde geneesmiddel zit. Ook de vorm en de kleur van de tabletten kunnen anders zijn. De verwarring bij patiënten is dan ook begrijpelijk. De werkzame stof is precies hetzelfde, waardoor het middel dezelfde werking heeft. De hulpstoffen om een geneesmiddel te maken, kunnen per fabrikant wel verschillen. Dit kan in incidentele gevallen aanleiding geven tot bijwerkingen. Gelukkig is dit maar heel zelden het geval. En als dat het geval is, dan is contact opnemen met het Lareb (www.lareb.nl) verstandig. Dit kan de patiënt zelf doen of in overleg nemen wij dit graag over. En ook dit typeert ons idee dat wij de smeerolie zijn tussen arts en patiënt ”, beëindigt Almar Nijholt zijn verhaal

Over Almar en Apotheek De Waal

Almar Nijholt

@Djangofoto

Almar runt Apotheek De Waal samen met zijn vrouw Esther. De apotheek heeft twee vestigingen, een in Nijmegen Noord (Oosterhout) en de andere in Lent.  Onlangs is De Waal HKZ-gecertificeerd. HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector.

Almar en zijn vrouw hebben twee kinderen. In zijn spaarzame vrije tijd is Almar te vinden op het podium als zanger/gitarist van de heavy rockband Remedy. Ook de rustige kant schuwt hij niet: samen met Marise vormt hij het duo Chesterfeel.

 

[button link=”#https://www.ingoedendoen.nl/contact/” type=”big”] Wat voor ervaringen heb jij met je apotheker en maak jij je wel eens zorgen over de kwaliteit van medicijnen of andere gezondheidsvraagstukken? Deel het onder dit interview. Of ben je zelf een zorgverlener en wil je jouw visie geven op jouw rol naar de consument? Neem dan contact met ons op voor een interview.[/button]

 

 

Dossiers

Aan de slag!

Aan de slag met je gezondheid! Koop voordelig wat je nodig hebt om je gezondheid te verbeteren.

Leestips

Hartslag & sport

Bij welke hartslag sport je optimaal?

Meest recente berichten