Zo gezond is zeelucht: top 5

Home » volwassen » Zo gezond is zeelucht: top 5

Na een druilerige winter wachten we allemaal op de komst van mooi lenteweer. En hoe geniet je het beste van het voorjaarszonnetje? Door een bezoek te brengen aan de zee natuurlijk! Wist je trouwens dat een tripje naar de kust of waddeneiland niet alleen leuk is, maar ook gezond?

Pak je zonnebril en handdoek (of stap op een bootje), en laat je inspireren door de voordelen van de zee! Als je jezelf wel eens hebt afgevraagd waarom je je zo goed voelt aan zee, dan is het antwoord simpel: de lucht is anders en ook het zand heeft goede eigenschappen. Hier zijn vijf redenen waarom je een tripje naar de kust zou moeten plannen!

Gezonde zeelucht: top 5

5 redenen waarom zeelucht gezond is

1. Zeelucht is goed voor je longen

Als je aan zee bent, adem je spoorelementen in van zouten die zich als ionen in je bronchi├źn verspreiden (echt waar ;-). Dit is de reden waarom rijke mensen met zwakke longen in de negentiende eeuw van hun dokter het advies kregen om dagelijks in zee te baden.

2. Zeewater is goed voor je huid en haar

Zeewater bevat niet alleen kalium, calcium, fluoride en zink, maar ook jodium, vitamines en een geconcentreerde vorm van algen. Je hormoonhuishouding, huid en haar profiteren van de zilte zeelucht en het zeewater. Het zand en zout uit de zee hebben een reinigende (beetje schurende) werking.

Door de warmte en de zon gaan de pori├źn open staan en kan het zoute water makkelijker giftige stoffen uit je lichaam absorberen. Oneffenheden en puistjes verdwijnen en wondjes genezen sneller door het zoute water. Ook eczeemklachten verminderen door regelmatig in zee te zwemmen.

Je haar wordt ook sterker van de zeelucht. Mensen die zelf al vrolijk krullend haar hebben profiteren daar extra van. Al kan de zeewind ook voor onverwachte kapsels zorgen… Je bent gewaarschuwd.

3. Een strandwandeling is goed voor je gewrichten

Lopen op zand is goed voor je gewrichten, want je stappen worden automatisch gedempt. Op blote voeten maak je goed ÔÇścontact met de aardeÔÇÖ en krijg je het gevoel dat je meer verbonden bent met de natuur.

4. De zee verbetert je immuunsysteem

Door jezelf drie keer per week onder te dompelen in koud (zee)water, activeer je je immuunsysteem. Een Tsjechisch onderzoek heeft uitgewezen dat een koud zeewaterbad de aanmaak van witte bloedcellen stimuleert, wat belangrijk is voor het afweren van infecties.

Volgens de wetenschappers komt dat doordat het koude water een milde vorm van stress veroorzaakt, waardoor het immuunsysteem geactiveerd wordt en als het ware een work-out krijgt.

5. Je slaapt beter door de zee

Het ruisen van de zee ontspant je brein. Zo krijg je ruimte voor andere gedachten. Je voelt je vrolijker en minder onrustig. De gezonde lucht zorgt er bovendien voor dat je makkelijker in slaap valt en dieper slaapt.

De ervaring van Hanny met gezondheid & zee

Hanny had al jaren last van stress. Als directrice van een groot bedrijf was ze constant in de weer en had ze weinig tijd voor ontspanning. De stress begon haar parten te spelen: ze had slaapproblemen, was snel geïrriteerd en kreeg regelmatig last van hoofdpijn.

Een vriendin van Hanny raadde haar aan om een weekendje naar de kust te gaan. “Het zal je goed doen om even uit die drukke omgeving te zijn en te genieten van de zilte zeelucht”, zei ze. Hanny besloot de raad van haar vriendin op te volgen en boekte een hotel aan de kust.

De eerste dag op het strand voelde Hanny zich nog gespannen. Ze kon haar gedachten niet goed loslaten en bleef maar piekeren over haar werk. Maar naarmate de dag vorderde, merkte ze dat ze steeds meer ontspande. De zilte lucht en het geluid van de golven hadden een kalmerende werking op haar.

De volgende dag was Hanny een ander mens. Ze voelde zich energiek en opgewekt, alsof er een last van haar schouders was gevallen. “Ik heb in tijden niet zo goed geslapen”, vertelde ze aan haar vriendin. “En mijn hoofdpijn is verdwenen.”

Hanny was verbaasd over het effect dat de zee had op haar. Maar toen ze erover nadacht, herinnerde ze zich dat haar oma vroeger ook altijd zei dat ze zich beter voelde als ze aan zee was. Het leek wel alsof de zee een helende kracht had.

En dat klopt, volgens Jana Asselman, professor aan de Universiteit Gent en hoofd van het Blue Growth Research Lab. In haar onderzoek heeft ze ontdekt dat de zee een positief effect heeft op onze gezondheid, met name op longziekten en stressgerelateerde klachten.

Dus: zoek je een excuus om een lekker een weekendje weg van de dagelijkse dingen te gaan? Ga naar zee en zeg dat het nodig is voor je gezondheid. Geniet ervan!


Meest gestelde vragen

Hoe draagt zeelucht bij aan het verminderen van gezondheidsklachten?

Zeelucht bevat spoorelementen van zouten die zich als ionen in je bronchi├źn verspreiden. Dit helpt bij het verminderen van symptomen van longziekten en het stimuleren van je immuunsysteem.

Is het nodig om in de zee te zwemmen om te profiteren van de gezondheidsvoordelen?

Nee, soms is het daar ook te koud voor. Gelukkig helpt zelfs in de buurt zijn van de zee al bij het verminderen van klachten. Prettig tijdens een strandwandeling of boottochtje.

Is het bewezen dat de zee op onze gezondheid?

Ja, er zijn veel onderzoeken gedaan naar de gezondheidsvoordelen van zeelucht. In verschillende landen hebben wetenschappers positieve gezondheidseffecten ontdekt.

Dossiers

Aan de slag!

Aan de slag met je gezondheid! Koop voordelig wat je nodig hebt om je gezondheid te verbeteren.

Leestips

Hartslag & sport

Bij welke hartslag sport je optimaal?

Meest recente berichten