Sporten en afvallen; zo doe je dat!

Home ┬╗ Sporten en afvallen; zo doe je dat!

Zestig procent van de mannen en ruim veertig procent van de vrouwen kampt met overgewicht. De ├ę├ęn in wat mindere mate dan de ander, maar toch willen de meesten mensen graag van hun extra kilo’s af. De beste manier om de strijd tegen de kilo’s aan te gaan? Meer bewegen. In dit artikel lees je alles over sporten en afvallen.

Sporten en afvallen; hoeveel moet je bewegen?

Sporten en afvallenHet is algemeen bekend dat bewegen goed voor de lijn is, maar ook dat veel mensen moeite hebben om dagelijks voldoende lichaamsbeweging te krijgen. Bewegen is niet alleen goed voor je figuur, maar ook voor je gezondheid. Het Voedingscentrum adviseert om die reden om per dag tenminste dertig minuten te bewegen. Dat betekent niet meteen dat je dertig minuten per dag naar de sportschool moet, maar dat je op een intensieve manier beweegt. Intensieve klusjes tellen ook mee, aldus het Voedingscentrum. Daarbij kun je denken aan het op pittig tempo wandelen naar de supermarkt, een keertje fietsen in plaats van de auto te nemen, de auto wassen, stofzuigen en eens lekker tuinieren. Als je wilt afvallen moet je meer bewegen, dan gaat het om drie kwartier tot een uur per dag. Dat betekent dat geen tijd om te bewegen geen excuus meer is. Je moet het echter alleen integreren in je dagelijkse bezigheden. Stap bijvoorbeeld een bushalte eerder uit en loop het laatste stukje, neem de trap in plaats van de lift of nuttig je lunch tijdens een wandeling.

Kilocalorie├źn verbranden

Het aantal kilocalorie├źn dat je met een dergelijke activiteit verbrandt is afhankelijk van je lichaamsgewicht en de tijd die je eraan besteedt. Zo verbrand je met fietsen 4 kcal per kilo per uur. Stel je weegt tachtig kilo en je gaat een half uur fietsen. Dan moet je de volgende berekening toepassen. 4 kcal keer 80 kilo = 320 kilocalorie├źn in een uur tijd. Maar je fietst een half uur. Dus 320 gedeeld door 2 is 160. Dat betekent dat je 160 kilocalorie├źn verbrandt als je een half uur gaat fietsen (als je tachtig kilo weegt). Per activiteit verschillen de calorie├źn die je ermee verbrandt. Als je 11 kilometer per uur hardloopt verbrand je bijvoorbeeld 11,5 kilocalorie├źn per kilo per uur. Bij judo verbrand je 10 kilocalorie├źn en bij volleybal maar drie.

Sporten en afvallen; met welke sport verbrand je de meeste calorie├źn?

Hartslagmeter

Hartslagmeter

Met de ene sport verbrand je dus meer calorie├źn dan met de ander.┬áHoeveel calorie├źn je met welke sport verbrandt is afhankelijk van de duur en intensiteit. Maar over het algemeen staan de volgende populaire sporten bekend om het verbranden van vet: zwemmen, fietsen en voetbal. Bij deze sporten verbrand je toch al snel zo’n 500 calorie├źn per uur. Natuurlijk moet je dan niet enkel een zacht balletje trappen of wat spartelen in het water.┬áToch zijn dit niet de drie sporten waarmee je de meeste calorie├źn verbrandt, dat is voor de verbranding van vet ook niet van belang. Voor het verbranden van vet moet je een semi-intensieve sport uitoefenen. Als de sport in kwestie te intensief is ben je conditie aan het opbouwen. Sporten waarmee je veel calorie├źn verbrandt in een uur zijn squash (12 kcal per kilo per uur), racefietsen (ook 12 kcal per kilo per uur) en hardlopen (11,5 kckal per kilo per uur).

Sporten maakt hongerig

Nu is het zo dat je niet alleen afvalt door veel te sporten. Als je daarnaast nog veel en ongezond blijft eten, dan zul je niets of weinig aan gewicht verliezen. Het is dus van belang dat je energie-inname in balans is met je verbruik. Of als je wilt afvallen dat je meer verbruikt dan normaal, waardoor je compenseert voor je inname. Let daarom ook goed op wat je zo op een dag naar binnen werkt. Ja, sporten maakt hongerig, maar houdt het verstandig en eet met mate. Als je meer wil weten over hoe je je de balans vindt tussen eten en sporten, lees dan het artikel over een gezonde leefstijl.

 

Meest recente berichten