Rimpels voorkomen door een gezond leefpatroon

Home » dossier » rimpels » Rimpels voorkomen door een gezond leefpatroon

Wie is niet bang om er minder goed uit te zien naarmate de jaren verstrijken? Jammer genoeg is ons verouderingsproces – en daarmee de komst van rimpels – niet te stoppen. Althans niet echt. Door gezonde voeding, het gebruik van voedingssupplementen¬†en verzorgingsproducten kun je het verouderingsproces echter wel vertragen. “Rimpels voorkomen door een gezond leefpatroon”, in dit artikel lees je hoe je dat doet.

Rimpels voorkomen met gezonde voeding

Rimpels voorkomenJammer genoeg verraadt je huid je leeftijd. Waar je als twintiger nog een strak gezicht had, zijn de rimpels de tekenen van de ouder wordende huid. Maar een gezonde eet- een leefstijl kan rimpels voorkomen of in ieder geval een tijdje uitstellen. Wie zijn of haar lichaam gezond houdt, houdt tenslotte ook zijn gezicht in goede conditie. De makkelijkste manier om je huid in topconditie te houden is door aandacht te besteden aan dat wat je eet en drinkt. Sommige voedingsproducten hebben een positief effect op je huid, terwijl andere producten juist huidveroudering in de hand werken. Hieronder vind je een overzicht van voedingsproducten die rimpels voorkomen.

Voeding rijk aan antioxidanten

De term antioxidanten is een verzamelnaam voor stoffen zoals de vitamines E en C. Antioxidanten beschermen ons lichaamsweefsel en het DNA dat opgeslagen is in onze cellen. Antioxidanten maken schadelijke stoffen onschadelijk waaronder de schadelijke stoffen die een rol spelen bij het verouderingsproces van onze huid. Als je gezond en gevarieerd eet met volop groente en fruit, krijg je voldoende antioxidanten binnen. Kruiden, bessen, noten en bonen bevatten een gezonde dosis antioxidanten. Daarnaast tref je antioxidanten ook aan in minder vanzelfsprekende producten zoals chocolade. Hierbij gaat wel de regel op: hoe puurder hoe beter.Volgens het voedingscentrum heeft het geen zin om supplementen met antioxidanten te slikken. Dit zou zelfs een schadelijk effect kunnen hebben. Ook van de zogenaamde superfoods met extra veel antioxidanten is volgens het Voedingscentrum de werking niet bewezen.

Gezonde vetten voorkomen rimpels

We hebben soms het gevoel dat vet weinig goed doet voor ons lichaam. We snijden dan ook de vetrandjes van ons vlees weg, eten het liefst zo mager mogelijk en proberen talloze andere dingen om vetarm te eten. Maar je lichaam heeft vet nodig. Je huid heeft namelijk ook gezonde vetten nodig om lang jong te blijven. Gezonde vetten vind je naast in alle soorten vis ook terug in¬†plantaardige oli√ęn, in noten, zaden en in pitten.

Eiwitten voor een fluweel zachte huid

Naast voeding rijk aan antioxidanten en gezonde vetten heeft je huid ook eiwitten nodig. Deze zijn onmisbaar voor de aanmaak van collageen. Collageen is een eiwit dat verantwoordelijk is voor de stevigheid en elasticiteit van je huid. Rimpels ontstaan doordat de productie van dit eiwit na je 25ste levensjaar afneemt. Daardoor wordt je huid slapper en ontstaan rimpels. Daarnaast zorgt het nuttigen van voldoende eiwitten voor een fluweel zachte huid.

Rimpels voorkomen door suiker te mijden

Rimpels voorkomenSuiker is een van de grootste vijanden van een gezonde huid en dus jonge huid. Stop dus met het consumeren van voeding rijk aan geraffineerde suiker of probeer in ieder geval minder geraffineerde suiker te eten en drinken. Geraffineerde suiker – suiker die bewerkt is in de fabriek en dus niet suikers die natuurlijk in producten zit – zal de veroudering van je huid namelijk versnellen en de vorming van rimpels in de hand werken.¬†Dus zeg vaarwel tegen de verse sapjes van de supermarkt, de glazen frisdrank in het weekend, snoepjes tussendoor en andere producten waar bewerkte suikers in zitten. Laat je niet misleiden door etiketten van producten. Suiker kent namelijk vele namen en is daardoor niet altijd meteen te herkennen als ingredi√ęnt. Andere namen die je kunt aantreffen zijn onder andere¬†dextrose, fructose en glucosestroop.

Drink je huid mooi

Het is raadzaam om dagelijks voldoende water te drinken. Niet alleen omdat dat gezond is, maar ook omdat je daarmee je huid mooi maakt en houdt. Water zorgt er namelijk voor dat alle afvalstoffen worden afgevoerd. Alcoholische dranken daarentegen hebben een negatieve invloed op je huid.

Rimpels voorkomen met voedingssupplementen?

Hoewel het Voedingscentrum aangeeft dat voedingssupplementen geen zin hebben en soms zelfs averechts werken, zijn er wel degelijk mensen die zeggen baat te hebben bij voedingssupplementen. Kies bijvoorbeeld voor supplementen die rijk zijn aan vitamine C. Vitamine C zorgt voor extra natuurlijke weerstand en zorgt voor de aanmaak van collageen. Andere voedingssupplementen die de huid verjongen en rimpels nog even geen kans geven zijn: MSM, GLA, Vitamine E, selenium en Omega-3 visolie.

Rimpels voorkomen met veranderingen in leefstijl

Naast een gezond voedingspatroon zijn er ook andere zaken die huidveroudering tegen kunnen gaan. Hieronder dus nog andere tips om rimpels te voorkomen.

Bescherm je huid tegen de zon

Als het maar even kan dan zitten Nederlanders massaal op de zon in het terras. Aan het einde van de dag zie je geregeld mensen rondlopen met een net iets te rood kleurtje. Dat is niet alleen pijnlijk, het is ook funest voor je huid. Door onbeschermd in de zon te zitten droogt je huid uit en geef je rimpels kans. Draag daarom een hoedje en een goed passende zonnebril. Blijf ook nooit langer dan twintig minuten in de volle zon. Het belangrijkste is echter om je huid goed te beschermen met een goede zonnebrand.

Smeer tegen de rimpels

Doordat je huid na je 25ste minder collageen aanmaakt is het gevoeliger voor invloeden van buitenaf. Het is daarom belangrijk om je huid met enige regelmaat goed te verzorgen. Dit doe je door een goede dag- en nachtcrème aan te schaffen. Rimpels helemaal voorkomen doet dat niet, maar je ze wel even uitstellen.

Dossiers

Aan de slag!

Aan de slag met je gezondheid! Koop voordelig wat je nodig hebt om je gezondheid te verbeteren.

Leestips

Hartslag & sport

Bij welke hartslag sport je optimaal?

Meest recente berichten