Suiker en rimpels: alle feiten op een rij

Home ¬Ľ Suiker en rimpels: alle feiten op een rij

suiker en rimpels

We weten allemaal dat te veel suiker eten niet goed voor ons is. Vaak wordt er gewaarschuwd dat je dik kunt worden, wanneer je veel suiker eet. Ook kunnen allerlei andere gezondheidsproblemen ontstaan. Maar daarentegen bestaan er ook veel fabels over suiker en rimpels. Krijg je bijvoorbeeld van veel suiker eten rimpels? Je leest het hier!

De relatie tussen suiker en rimpels

Suiker eten zorgt voor vroegtijdige huidveroudering

Ja, het is waar: suiker en rimpels hebben een relatie. Suiker eten zorgt er namelijk voor dat je rimpels krijgt.¬†Hoe dat komt? Wanneer je suiker eet, hecht dit zich in het bloed aan eiwitten en hierbij¬†worden¬†schadelijke moleculen gevormd, die AGE’s genoemd worden.¬†Wanneer er te veel AGE’s gevormd worden, beschadigt dit de omliggende eiwitten. En dit gebeurt ook in je huid. Wat het gevolg hiervan is? Het weefsel in je huid verliest structuur en veerkracht, en dit is te zien: je krijgt een verslapte huid waarbij rimpels snel kunnen ontstaan.

Hoe meer suiker je eet, hoe sneller dit proces verloopt. Nu zul je misschien denken, dat iedereen rimpels krijgt naar mate je ouder wordt. Toch is het opvallend dat ook mensen tussen de 20 en 30 jaar die veel suiker eten, sneller last hebben van huidveroudering. En als je denkt dat suiker alleen in zoete levensmiddelen zit, heb je het mis. Suiker wordt ook toegevoegd aan bijvoorbeeld kant-en-klare soepen, pizza’s en brood. Goed opletten dus! Het is namelijk niet eenvoudig om je¬†rimpels te behandelen.

Geraffineerde koolhydraten zijn de andere boosdoener

Is suiker de enige boosdoener? Nee, ook geraffineerde koolhydraten kunnen rimpels veroorzaken. Deze worden namelijk in je lichaam omgezet in suiker. En dit zorgt ervoor dat hetzelfde proces ontstaat als hierboven beschreven is. Geraffineerde koolhydraten zijn bewerkt. Wit brood bestaat bijvoorbeeld uit deze bewerkte koolhydraten, hierbij is de graankorrel zodanig bewerkt omdat er methoden toegepast zijn om delen hiervan te verwijderen. Geraffineerde koolhydraten zitten in onder andere koekjes, biscuits, ontbijtmixen, pasta en witte rijst.

Lees meer over…

[sf_button colour=”white” type=”standard” size=”large” link=”https://www.ingoedendoen.nl/volwassen/rimpels-onder-ogen-de-waarheid-rimpels-onder-je-ogen/” target=”_blank” icon=”” dropshadow=”no” extraclass=””]Rimpels onder ogen[/sf_button][sf_button colour=”white” type=”standard” size=”large” link=”https://www.ingoedendoen.nl/volwassen/rimpels-behandelen/” target=”_blank” icon=”” dropshadow=”no” extraclass=””]Rimpels behandelen[/sf_button][sf_button colour=”white” type=”standard” size=”large” link=”https://www.ingoedendoen.nl/volwassen/rimpels-voorkomen-door-een-gezond-leefpatroon/” target=”_blank” icon=”” dropshadow=”no” extraclass=””]Rimpels voorkomen[/sf_button]

Suiker is een verslaving, hoe meer je eet hoe vaker je lichaam erom vraagt

Een suikerverslaving klinkt misschien wat extreem, maar het bestaat wel. Een groot deel van de Westerse bevolking vind het vervelend of onmogelijk om te stoppen met het eten van suiker. Suiker zit ook in veel voedingsmiddelen, dus dat zou betekenen dat je geen snoep, ijs, frisdrank, koekjes, cake, jam, sausjes, milkshakes en nog véél meer andere dingen mag eten.

En hoe meer suiker je eet, hoe meer¬†je lichaam erom vraagt. Van veel suiker¬†krijg je namelijk een ‘kick’. Je lichaam signaleert dat¬†je bloedglucoseniveau heel hoog is en daardoor wordt er insuline aangemaakt. Dat zorgt ervoor dat de suiker bij verschillende lichaamscellen aankomt. Bij een overmatige aanmaak van insuline, wordt je bloedsuikerspiegel een tijdje t√© laag. Je lichaam geeft dan een seintje aan je hersenen: ‘Ik heb suiker nodig!’. En dan begint het hele proces weer opnieuw.

Hoe je dat kunt stoppen? Zo min mogelijk suiker eten! Dan krijgt je lichaam vanzelf minder zin in suiker, maar dan moet je het wel eerst een tijdje volhouden. Wil je meer tips lezen tegen rimpels? Wij schreven een artikel over het vertragen van huidveroudering.

suiker en rimpels
Boek: 100% suikervrij in 30 dagen 

Meest recente berichten